2012-07-20

Ryggbiff med rotfrukter och pepparsås

En helt otroligt god middag som ni bara måste göra.



Det här behöver du:
2-4 skivor ryggbiff
6 st potatisar 
6 st morötter 
3-5 st vitlöks klyftor 
Lök (ta den lök ni tycker bäst om)
Olja 
Salt
Peppar
Grillkrydda

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.  
Börja med att skala morötterna och tvätta potatisen, skär sedan potatisen och morötterna i stavar gör dom inte för tjocka då tar det bara för långt tid. Skiva sedan löken i så stora bitar ni vill ha, gör samma sak med vitlöken.
Lägg sedan allt på en plåt och häll på lite olja och krydda med salt och peppar, ta sedan händerna och rör runt lite så att allt blir täckt med olja och kryddor. Stopp sedan in plåten i ugnen, rör om lite då och då.
Hur länge detta skall vara inne i ugnen beror på hur tjocka stavar ni har gjort men räkna med ca 30-40min.
När det är ungefär 5min kvar på rotfrukterna så är det dags att steka köttet, börja med att krydda köttet och låta det ligga framme lite. Stek sedan köttet 2-3min på varje sida.
Dags för sås. Jag fuskade lite med såsen, jag köpte Jensen's Böfhus pepparsås bara att värma på.
Sedan är det bara att lägga upp snyggt och servera med en sallad och ett glas rött. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar